
Kevytmetallivanteet ovat tyylikkäät ja suorituskykyiset, mutta samalla alttiit vaurioille arkiajossa. Reunakivistä syviin kuoppiin, vanteet kohtaavat riskejä, jotka voivat heikentää sekä ulkonäköä että turvallisuutta. Vannekeskus jakaa yleisimmät vaurioiden syyt ja vinkit niiden välttämiseksi.
1. Reunakivi- ja kivireunavauriot
Yksi yleisimmistä vaurioiden syistä on osuminen reunakiveen tai kivireunaan. Tämä tapahtuu usein pysäköinnin yhteydessä tai ahtaissa tiloissa manööveratessa.
Miten se tapahtuu
Kun vanne raapiutuu tai osuu esteeseen, seurauksena voi olla naarmuja, lommoja tai jopa halkeamia pinnassa. Pienikin lommo voi rikkoa tasapainon ja aiheuttaa tärinää suuremmissa nopeuksissa. Jos vaurioita ei korjata, ne voivat kehittyä syvemmiksi rakenteellisiksi ongelmiksi.
2. Suoraan esteiden ylittäminen
Korotettujen reunojen tai esteiden yli ajaminen on erityisen vaarallista matalaprofiilisten renkaiden ja suurikokoisten (18–20 tuumaa) vanteiden kanssa.
Miksi näin tapahtuu
Kun renkaalla ei ole riittävästi sivuseinämää iskun vaimentamiseen, voima siirtyy suoraan vanteeseen. Tämä voi johtaa vääntymiseen tai jopa halkeamiseen. Tilanne on kuin kiila työnnettäisiin vannetta vasten – jos rengas ei kykene ottamaan iskua vastaan, vanne saa täyden paineen.
3. Töyssyt – piilevä riski
Hidastetöyssyt on suunniteltu turvallisuutta varten, mutta väärin ylitettyinä ne voivat vaurioittaa vanteita, erityisesti isoilla vanteilla ja matalilla renkailla ajettaessa.
Mitä tapahtuu iskussa
Liian kovaa lähestyminen siirtää auton painon jyrkästi alas kontaktipisteessä. Jos rengas ei anna riittävästi joustoa, isku kohdistuu vanteeseen, mikä voi aiheuttaa halkeamia, lommoja tai vääntymiä. Toistuvat iskut voivat myös rikkoa tasapainon ja aiheuttaa tärinää sekä ajettavuusongelmia.
4. Syvät ja terävät kuopat
Kuopat ovat yhä yksi suurimmista riskeistä kevytmetallivanteille.
Iskun mekaniikka
Kun vanne putoaa äkillisesti kuoppaan, auton koko paino kohdistuu yhteen pisteeseen. Matalaprofiiliset renkaat eivät vaimenna iskua riittävästi, jolloin vanne saa täyden rasituksen – seurauksena voi olla vääntymiä tai halkeamia. Mitä syvempi ja terävämpi kuoppa, sitä suurempi vaurioiden riski.
5. Muita yleisiä syitä
-
Suuri nopeus kaarteissa – lisää sivuttaisrasitusta, joka voi muuttaa vanteen muotoa erityisesti matalilla renkailla.
-
Huonokuntoiset tiet – korotetut tiemerkinnät, kaivonkannet ja epätasaisuudet voivat aiheuttaa äkillisiä iskuja.
-
Väärä rengaspaine – alipaineiset renkaat suojaavat vähemmän ja lisäävät vanteen muodonmuutosten riskiä.
Yhteenveto
Kevytmetallivanteet voivat vaurioitua monella tavalla, ja jokainen vaurio vaikuttaa sekä turvallisuuteen että suorituskykyyn. Ammattilaisen tekemä entisöinti Vannekeskuksella palauttaa vanteet alkuperäiseen kuntoon ja varmistaa paremman turvallisuuden, mukavuuden ja ulkonäön.
Tämä artikkeli on vapaasti luettavissa. Rekisteröidy maksutta ja saat käyttöösi vielä enemmän laadukasta sisältöä.

Täytä lomake – saat kilpailukykyisen tarjouksen parissa tunnissa!